آموزش بورس برای مبتدیان

فهرست مطالب

 

بورس، به عنوان یکی از مهم‌ترین ناحیه‌های اقتصادی، همواره توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما برای افرادی که تازه وارد این عرصه شده‌اند، مفهوم بورس و روش‌های عملکرد آن ممکن است به نظر پیچیده بیاید. در این مقاله، به دنبال آن هستیم که به طور ساده و قابل فهم، به مباحث اصلی آموزش بورس برای مبتدیان بپردازیم.

چرا آموزش بورس مهم است؟

بازار بورس یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین بازارها در اقتصاد کشور می باشد این بازار جایگاه اصلی خرید و فروش اوراق بهادار و سرمایه گذاری در شرکت ها و صنایع مختلف می باشد.
با یادگیری بورس، افراد می توانند درک درستی از نحوه عملکرد بازار بورس و چگونگی تاثیرگذاری این بازار بر اقتصاد کشور را داشته باشند و از طریق این یادگیری بتوانند به طور موفق در بازار بورس به فعالیت بپردازند. آموزش بورس نه تنهال فرصتی خوبی برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری می باشد بلکه نحوه مدیریت ریسک در بازارهای مالی، انجام تحلیل های صحیح و اتخاذ تصمیم گیری های درست و هوشمندانه در مورد انواع سرمایه گذاری را فراهم می کند.

مفاهیم و اصطلاحات بورسی

یادیگری مفاهیم و اصلاحات بورسی برای افرادی که می خواهند در بازار سرمایه شروع به کار کنند. بسیار مفید و ضروری می باشد. شما می توانید دوره مقدماتی بورس ایران را برای شروع یادگیری مشاهده فرمایید همچنین در زیر به طور کامل مفاهیم و اصطلاحات بورسی برای شما شرح داده شده است.

مفاهیم و اصطلاحات بورسی

بورس

می توان بورس رو به مکانی اطلاق کرد که خرید و فروش اوراق بهادار در این مکان صورت می گیرد این اوراق بهادار شامل اوراق مشارکت، سهام، اوراق تسهیلات بانکی و سایر ابزارهای مالی می باشد. فعالیت بورس بصورت سازمان یافته و تحت نظارت قوانین مربوطه انجام می شود.برای همین تمامی معاملات بصورت شفاف و به بشکل عادلانه صورت می گیرد. می توان گفت بورس به عنوان مرکزی برای افزایش سرمایه شرکت ها و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری برای افراد و شرکت ها می باشد.
افرادی که سرمایه گذاری در بازار بورس و یا حتی غیر از بورس رو انجام می دهند مثلا در جهت خرید سهام یک شرکت اقدام می کند، اون شخص مالک اون کسب و کار می شود و طبیعی هست که اگر اون شرکت یا مجموعه سود کند، سود حاصل شده به شخص سرمایه گذار، نسبت به دارایی یا سرمایه ای که دارد، تعلق می گیرد، در صورت زیان دیدن شرکت، شخص سرمایه گذاری نیز هم به نسبت سرمایه ای که دارد متضرر می شود.

سهام

سهام نوعی برگه بهادار است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن به میزان معین و مشخصی از درآمد و دارایی شرکت می باشد
خرید سهام، سرمایه گذاری و شریک شدن در یک کسب و کار می باشد. وقتی یک شرکت وارد بازار بورس می شود سرمایه گذاران می توانند بصورت خرید سهام در این شرکت ها سرمایه گذاری کنند. سهام یکی از انواع اوراق بهادار موجود در بازارهای مالی است که می‌توان آن را به موارد زیر تقسیم بندی کرد :

برگه سهام

وقتی شما سهام شرکتی را خریداری میکنید مثل خرید تمامی دارایی های فیزیکی، از قبیل خرید خودرو ، مسکن و … به نام شما یک برگه سهام صادر می شود. البته در حال حاضر خرید سهام بصورت اینترنتی می باشد و نزد کارگزاری باقی می ماند و خرید و فروش در کارگزاری ها بصورت اینترنتی انجام می شود اگر کسی برگه سهام خود را بصورت فیزیکی تحویل بگیرید دیگر اجازه خرید و فروش اینترنتی ندارد.

نماد بورسی

نماد بورسی که به آن نماد معاملاتی نیز گفته می شود از یک سری حروف و اعداد تشکیل شده که از این نمادها برای شناسایی شرکت ها در بازار بورس استفاده می شود این کدها بصورت منحصر به فرد و یکتا برای هر شرکت تعیین می شود و برای انجام معاملات سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. هر کدارم از این نماد ها یک سری اطلاعات در مورد شرکت ها به ما میدهند که باعث سرعت بخشیدن در تحلیل و معامله سهام می شوند. به عنوان مثال، نماد بورسی شرکت آمازون در بورس نیویورک به شکل “AMZN” است

بازار اولیه و ثانویه

عرضه اولیه

وقتی شرکت ها برای اولین بار سهام خود را به عموم عرضه می کنند عرضه اولیه “Initial Public Offering (IPO)” گفته می شود این شرکت ها برای افزایش سرمایه و گسترسش فعالیت هایشان، اقدام به عرضه سهام شرکت می کنند. بعد از اتمام عرضه اولیه شرکت ها، سهام شرکت در بازار بورس برای معامله عمومی می شود و سرمایه گذاران می توانند به راحتی خرید و فروش انجام دهند. شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که ارزش سهام چگونه تعیین می شود؟ ارزش سهام شرکت ها توسط عواملی همچون عملکرد مالی شرکت، پتانسیل مالی شرکت و همچنین شرایط سرمایه تعیین می شود. تعداد شرکت های که بورسی هستند غریب به ههزارتاست و در آینده بیشتر هم می شود

بازار اولیه و بازار ثانویه

دو بخش اساسی در بازار سرمایه، بازار اولیه و بازار ثانویه می باشد. در بازر اولیه شرکت ها عرضه اولیه خود را ارائه می دهند که امکان جذب سرمایه برای توسعه کسب و کار شرکت ها رو فراهم می کنند. اما در مقابل در بازار ثانویه، اوراقی که در بازار اولیه عرضه شده است مورد معامله قرار می گیرد و سرمایه گذاران به راحتی می توانند اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار کنند.

همچنین بخوانید: بورس بهتر است یا فرابورس، در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟

شاخص های بورس

به صورت کلی، شاخص ها ابزاری برای ارزیابی تغییرات داده‌های اقتصادی است. شاخص‌ها در بازارهای مالی معیار مهمی برای سنجش سرمایه‌گذاری هستند در بورس ، ۸ شاخص مهم که از جایگاه تحلیلی بالایی نزد سرمایه گذاران برخوردار هستند، میتوان نام برد :

• شاخص کل قیمت در بورس TEPIX
• شاخص کل هم وزن
• شاخص قیمت و بازده نقدی کل TEDPIX
• شاخص بازده نقدی TEDIX
• شاخص صنعت و شاخص مالی
• شاخص سهام آزاد شناور
• شاخص بازار اول و دوم
• سایر شاخص های بورس

سبدگردانی در بورس

 سبدگردانی یا مدیریت پرتفوی (Portfolio Management) خدمتی است که توسط شرکت‌های معتبر و دارای مجوز سبدگردانی انجام شده و به سرمایه‌گذاران برای مدیریت و چیدمان سبد دارایی‌شان کمک می‌کند سبدگردانی در واقع به معنای سپردن دارایی‌ها به یک شخص حقوقی مجاز به منظور تصمیم‌گیری بهتر برای خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار است. سبدگردان این اقدامات را به ‌جای سرمایه‌گذار انجام می‌دهد

صندوق سرمایه گذاری ETF

 ETF مخفف Exchange-traded fund و به معنی «صندوق قابل معامله» است. ETF ها مانند سهام در بورس معامله می‌شوند و قیمت آن‌ها در طول روز معاملاتی تغییر می‌کند. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای این صندوق‌ها را همانند سهام خرید و فروش کنند. صندوق های ETF در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است، قابل معامله می باشند

نظرات

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Comments are closed.