تابلو خوانی چیست؟ آموزش اصطلاحات تابلو خوانی

فهرست مطالب

تابلوخوانی چیست؟

تابلوخوانی یکی از قدیمی‌ترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بورس و مهارت کلیدی برای سرمایه گذاران و معامله گران محسوب می شود.در صورتی که معامله گران بتوانند به تسلط کافی به روش های مختلف تحلیل و تابلوخوانی دست پیدا کنند، شرایط برای آنها در معاملات بازار بورس به مراتب بهتر خواهد شد و می‌توانند از این پس از این ابزار کارآمد در کنار سایر ابزارهای رایج مانند تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال استفاده کرده و احتمال موفقیت در معاملات را افزایش داده و ریسک سرمایه گذاری و احتمال شکست را کاهش دهند.
علاوه برآن با تحلیل اطلاعات موجود در تابلوی معاملات هر نماد، می‌توان به درک عمیق‌تری از روند بازار، رفتار سهامداران و نقدشوندگی سهم دست یافت.

اهمیت تابلوخوانی در بازار بورس 

ورود به بازار سرمایه و تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای، مستلزم تسلط بر ابزارهای مختلف این بازار است. یکی از این ابزارهای کلیدی، مهارت تابلوخوانی است. یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای باید بر تابلوی سهم تسلط کافی داشته باشد. این تسلط به او کمک می‌کند تا به بررسی و تحلیل معاملات روی تابلو بپردازد و در نهایت، تصمیمات آگاهانه‌ای برای خرید و فروش سهام اتخاذ کند.

تابلوخوانی تکنیکی است که به شما این امکان را می‌دهد تا در مدت زمان نسبتاً کم، اطلاعات موجود در تابلوی نمادها را بررسی کرده و تصمیمات بهتری را برای معامله‌گری اتخاذ نمایید. تابلوخوانی در مقایسه با تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی که نیازمند زمان بیشتری هستند، سریع‌تر انجام می‌شود و برای اتخاذ تصمیمات فوری در شرایط اضطراری می‌توان از آن بهره برد. این اطلاعات شامل حجم خرید و فروش، حجم مبنا، سرانه خرید و فروش و … می‌باشد

با بررسی اطلاعات تابلوی معاملات می‌توان به پتانسیل رشد سهم در کوتاه مدت پی برد و با بررسی نشانه‌هایی مانند افزایش حجم معاملات، جمع شدن صف خرید و یا فروش و … می‌توان از ورود و یا خروج پول هوشمند به سهم آگاه شد.

کاربرد تابلو خوانی در بورس 

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد مهارت تابلوخوانی یکی از مهارت های بسیار مهم است که به سرمایه گذاران و معامله گران در جهت تصمیمات بهینه و درست یاری می‌رساند . بخشی از کاربردهای تابلوخوانی به شرح زیر می‌باشد:
• بررسی اطلاعات نمادها در مدت زمان کوتاه
• بررسی تحرکات سهامداران عمده سهم
• تعیین زمان دقیق فروش سهم بر مبنای تحلیل تحرکات سهامداران حقیقی و حقوقی در تابلوی نماد
• بررسی صف خرید و فروش و تحت تاثیر صف قرار نگرفتن
• بررسی ورود و خروج پول هوشمند
• شناسایی سهم‌های پرنوسان
• یافتن فرصت‌های معاملاتی
• شناسایی ریسک‌های احتمالی

باید به این نکته توجه داشت که تابلوخوانی ابزاری قدرتمند است، اما به تنهایی کافی نیست. برای موفقیت در بورس، لازم است از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نیز استفاده کنید.

ورود به سایت تابلوخوانی

در گذشته، به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و پلتفرم‌های آنلاین، معامله‌گران برای مشاهده تابلوی معاملات هر نماد، مجبور به مراجعه حضوری به سازمان بورس بودند. این امر، فرآیندی زمان‌بر و طاقت‌فرسا بود. امروزه، با گسترش اینترنت و پلتفرم‌های آنلاین، مشاهده تابلوی معاملات به سادگی و در هر زمان و مکانی امکان‌پذیر شده است و تنها کافی است به سایت tsetmc.com مراجعه نمایید. در این سایت، اطلاعات کاملی از جمله قیمت، حجم معاملات، تعداد معاملات، صف خرید و فروش و … برای هر سهم نمایش داده می‌شود. 

سایت tsetmc.com که در میان فعالان بازار سرمایه با عناوینی مثل تابلوی بورس یا تابلوی معاملات نیز شناخته می‌شود، مرجع رسمی آمار معاملات در بازار سرمایه ایران است. در این وبسایت، علاوه بر اطلاعات مربوط به شاخص های بازار سرمایه، اطلاعات متنوع و مهمی درباره نمادها وجود دارد و با تجزیه و تحلیل این اطلاعات می‌توانید نسبت به خرید و یا فروش یک نماد تصمیم بگیرید.

در اولین صفحه سایت TSETMC، اطلاعات مربوط به شاخص‌های منتخب بازار و نمادهای پر تراکنش نمایش داده می‌شود. از این اطلاعات می‌توان برای تحلیل شرایط کلی حاکم بر بازار استفاده کرد. مثلا با بررسی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن، می‌توانید وضعیت کلی شرکت‌های بزرگ و کوچک بازار را تحلیل کنید.

تابلوی نماد در TSETMC

علاوه بر اطلاعات شاخص‌های بازار، در سایت TSETMC برای هر یک از نمادها یک صفحه جداگانه وجود دارد. بررسی اطلاعات موجود در این صفحات که اصطلاحا به آن‌ها «تابلوی نماد» می‌گویند، یکی از مهمترین مباحث دانش تابلوخوانی است. برای مشاهده تابلوی یک نماد، پس از ورود به TSETMC، از نوار بالا روی آیکون ذره‌بین کلیک کنید. سپس نماد مورد نظر خود را جستجو کنید.
در ادامه به بررسی سایت و بخش‌های مختلف آن و تکنیک‌های کاربردی تابلوخوانی خواهیم پرداخت :

اصطلاحات تابلوخوانی بورس 

 

همان‌گونه که در تصویر بالا مشخص شده است ،بخش‌های مختلف مربوط به تابلو سهم ،با اعداد 1 تا 6 شماره‌گذاری شده‌اند

 بخش 1 : قیمت تابلو
می توانیم تغییرات قیمت سهم را در این قسمت مشاهده کنیم . برای مثال، قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله سهم، در این بخش نشان داده می شود.
اگر آخرین قیمت معامله نسبت به قیمت پایانی بیشتر باشد حکایت از اقبال بازار به سهام و نشانه ای از روند مثبت احتمالی در روز کاری بعد است؛ عکس این موضوع نیز برقرار است.
• قیمت پایانی
قیمت پایانی بر اساس حجم مبنا و حجم معامله شده در قیمت های مشخص ، تعیین می شود.قیمت پایانی امروز، قیمت صفر روز معاملاتی بعد است.
فرمول محاسبه قیمت پایانی :
قیمت پایانی روز جاری = قیمت پایانی روز قبل + {حجم معاملات انجام شده / حجم مبنا ( میانگین موزون قیمت سهام معامله شده – قیمت پایانی روز قبل )}

• بخش 2 : نوسانات و بازه قیمت
در این قسمت قیمت هر سهم در بازه زمانی روزانه، هفتگی و سالیانه نمایش داده میشود.
در بازه روزانه حداقل و حداکثر قیمت معامله شده نمایش داده می شود. نکته مهم این قسمت ،قیمت مجاز است که میزان نوسان قیمت در روز را مشخص میکند و همچنین بازه هفتگی و سالیانه نوسانات قیمت سهام را نیز میتوان در این بخش ملاحظه نمود.

• بخش 3 : حقیقی ، حقوقی
یکی از مهمترین بخش‌های تابلوی هر سهمی ، بخش خرید و فروش ها به تفکیک حقیقی ها و حقوقی ها می باشد.در این قسمت تحرکات حقیقی ها و حقوقی ها نمایش داده میشود.با توجه به داده های این بخش میتوان قدرت خرید و یا فروش در یک نماد را مشاهده و بررسی کرد.برای مثال قدرت خریدار بالا در یک سهم می تواند یکی از سیگنال های ورود به سهم از طریق تکنیک تابلوخوانی باشد
گاهی اوقات در یک نماد و در یک روز معاملاتی خاص اصطلاحا کد به کد صورت میگیرد که این موضوع را میتوان با بررسی تحرکات ، سفارش گذاری ها و خرید و فروش توسط سهامداران حقیقی و حقوقی مشاهده و استنباط کرد.به طور مثال زمانی که حقوقی ها در یک قیمت خاص و با تعداد مشخص و تکرار شونده ای ، اقدام به گذاشتن سفارش فروش و در طرف مقابل حقیقی ها با همان ترتیب اقدام به گذاشتن سفارش خرید میکنند ، اصطلاحا شاهد کد به کد از حقوقی به حقیقی هستیم که به طور کلی میتواند سنتیمنت نماد را برای روز معاملاتی بعد مثبت کند.

• بخش 4 : تعداد و حجم معاملات
یکی از بخش های بسیار مهم و کاربردی در تابلوخوانی، حجم معاملات است؛ این معیار نشان دهنده ی میزان سهام معامله‌ شده طی یک دوره زمانی مشخص است که می‌تواند برای یک سهم یا یک صنعت خاص و حتی کل بازار مورد بررسی قرار گیرد. از حجم معاملات در طی روز می توان سیگنال های خرید و فروش ارزشمندی را دریافت کرد. افزایش معاملات در روند مثبت می‌تواند به دلیل ارائه گزارش عملکرد و یا صورتهای مالی مورد تایید سیستم معاملاتی FIS باشد و افزایش حجم معاملات در روند نزولی نیز می‌تواند نشان‌دهنده عکس آن باشد که سهامداران با هدف سیو سود و یا جلوگیری از زیان تصمیم به فروش خواهند گرفت .

• بخش 5 : حجم مبنا ، میانگین حجم و سهام شناور
• حجم‌ مبنای یک سهم در واقع تعداد سهمی است که باید در طول یک جلسه معاملاتی خرید و فروش شود تا قیمت پایانی آن سهم، برابر با میانگین وزنی قیمت در آن روز معاملاتی شود.هرچه حجم معاملات در یک روز به حجم مبنا نزدیک تر باشد، قیمت پایانی نیز به همان نسبت تغییر بیشتری خواهد کرد.حجم مبنا تنها در بورس ایران استفاده می شود و بر اساس فرمول خاصی توسط سازمان بورس برای هر نماد مشخص میگردد.

مزایا و معایب حجم مبنا :
• جلوگیری از افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت سهام
• جلوگیری از انجام معاملات با قیمت های کاذب
• عدم تغییر قیمت بر مبنای عرضه و تقاضای صرف
• محدود کننده نوسانات بازار می باشد.

• سهام شناور درصدی از سهام شرکت است که در اختیار عموم مردم و سهامداران خرد آن شرکت قرار دارد.این درصد هرچه بالاتر باشد نشاندهنده ی این است که احتمال فعالیت های سفته بازی در آن نماد کمتر خواهد بود زیرا بخش زیادی از سهام در اختیار سهامداران خرد قرار دارد و همچنین نقد شوندگی این نوع سهم ها نیز بالاتر خواهد بود.
• میانگین حجم ماه درواقع میانگین تعداد سهامی است که در یک ماه اخیر مورد معامله قرار گرفته است.مقایسه ی حجم معاملات در یک روز معاملاتی خاص با میانگین حجم معاملات ماهانه ، میتواند نشان از تحرک سهامداران در آن نماد باشد.معمولا در فیلتر های ورود و خروج پول هوشمند از این مقایسه استفاده میشود.

• بخش 6: سفارشات خرید و فروش

انواع مختلف سفارشات معاملاتی در بازار های مالی وجود دارد . سفارشات خرید و فروش در بورس به این نحو می باشد که خریداران و فروشندگان در یک قیمت مشخص سفارش منطبق دارند. به عبارت دیگر، خریدار و فروشنده در یک قیمت مشخص معامله سهام انجام میدهند.
در این بخش میتوان سفارشات سمت خرید و فروش را بر اساس حجم، تعداد و قیمت به صورت کامل مشاهد کرد.

• حجم معاملات : همانطور که توضیح داده شد ، حجم معاملات در یک روز خاص و مقایسه اش با میانگین حجم معامله شده در یک ماه ، میتواند سیگنال ورود و یا خروج پول هوشمند به یک نماد باشد.
• حقیقی ، حقوقی : میزان خرید و فروش کدهای حقیقی و حقوقی در یک روز خاص و یا در یک بازه ی زمانی خاص و مقایسه ی نسبت خریدار به فروشنده و سرانه خرید و فروش در آن نماد میتواند نمایانگر ورود و یا خروج سهامداران به آن نماد باشد
• کد به کد : گاهی معامله گران بزرگ قبل از شروع یک روند صعودی و یا نزولی ، در یک زمان مشخص و قیمت مشخص ، با حجم های تکرار شونده اقدام به سفارش گذاری و دست به دست کردن سهام میکنند که این مورد را میتوان در ریزمعاملات مشاهده کرد.

3. کد به کد:

گاهی معامله گران بزرگ قبل از شروع یک روند صعودی و یا نزولی ، در یک زمان مشخص و قیمت مشخص ، با حجم های تکرار شونده اقدام به سفارش گذاری و دست به دست کردن سهام می کنند که این مورد را میتوان در ریز معاملات مشاهده کرد.

انواع کد به کد :
• کد به کد از حقوقی به حقیقی
• کد به کد از حقوقی به حقوقی
• کد به کد از حقیقی به حقوقی
• کد به کد از حقیقی به حقیقی

4. معاملات بلوکی 

معاملاتی است که در آن حجم بالایی از سهام بین خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی جابجا می شود و تابلو معاملات بلوکی آنها همان نماد معاملاتی اصلی به همراه عدد 2 می باشد مانند فولاد 2 که نشان دهنده معامله بلوکی روی نماد فولاد میباشد.این معاملات کارمزدی بسیار پایین تر از معاملات عادی دارند و گاهی حتی با کارمزد صفر درصد معامله میشوند.

در همین راستا معاملات عمده نیز وجود دارند که نمادشان همان نماد معاملاتی به همراه عدد 4 می باشد تفاوت معاملات عمده با معاملات بلوکی در این است که برای شرکت های پذیرفته شده در بورس، اگر تعداد کل سهام شرکت بیشتر از 3 میلیارد سهم باشد، معامله عمده در صورتی می تواند انجام شود که حداقل 1 درصد از تعداد کل سهام شرکت معامله شود. همچنین اگر تعداد کل سهام شرکت کمتر از 3 میلیارد سهم باشد، معامله عمده در صورتی می تواند انجام شود که حداقل 5 درصد از تعداد کل سهام شرکت معامله شود.

همچنین معامله عمده بدون دامنه نوسان است ولی معامله بلوکی در همان دامنه ای که نماد اصلی مجاز به معامله می باشد ، قابل معامله است.مشاهده و بررسی تحرکات حقیقی ها و حقوقی ها در معاملات بلوکی نیز می تواند نوعی سیگنال ورود و یا خروج را به معامله گران بدهد.

5. سهامداران عمده
در نوار بالای تابلو معاملات، در قسمت سهامداران سهامداران عمده شرکت به همراه درصد مالکیتشان را می توان مشاهده نمود.در این قسمت چنانچه سهامداران عمده اقدام به خرید و یا فروش همان سهم نمایند ، به صورت فلش های سبز و قرمز به همراه تعداد سهام معامله شده توسط ایشان در روز معاملاتی بعد نمایش داده می شود.

نکات کلیدی تابلو خوانی

مهمترین نکاتی که میتوان از تابلوی یک سهم استخراج نمود شامل موارد زیر میباشد:
• حجم معاملات و نسبت آن به میانگین حجم ماه
• قیمت پایانی و اختلاف آن با آخرین قیمت
• تعداد سهام شرکت و ارزش بازار سهم
• میزان خرید و فروش حقیقی و حقوقی
• سابقه معاملات سهم و همگروهی های سهم
• تابلوی سفارشات و صف خرید و فروش   

سخن آخر
در دنیای پویای بورس، تابلو معاملات حکم نقشه راهنما را دارد که با رمزگشایی درست آن، می توانید در کنار تحلیل های مهم دیگر به سودآوری برسید. در این مقاله با شما در خصوص تابلوخوانی صحبت کردیم تا شما را در مسیر معاملات هوشمندانه تر و سودآورتر راهنمایی کنیم. ابتدا با تابلو معاملات و اصول تابلوخوانی آشنا شدیم. آموختیم که چگونه با تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در تابلو، مانند معاملات حقیقی و حقوقی، حجم و ارزش معاملات، سرانه خرید و فروش، شناوری سهم، نقدشوندگی و سهامداران عمده، به درک عمیقی از وضعیت عرضه و تقاضا دست پیدا کنیم.
تابلو معاملات زبانی گویا دارد که با تسلط بر آن می توانید پیام نهفته در آن را درک کنید. حرکات قیمت، حجم معاملات، الگوهای رفتاری خریداران و فروشندگان و نشانه های قدرت و ضعف سهم، هر کدام داستانی برای گفتن دارند.
تابلوخوانی مهارتی قدرتمند در کنار تحلیل فاندامنتال است که به شما کمک می کند تا تصمیمات سرمایه گذاری آگاهانه تر و سودآورتری اتخاذ کنید اما به یاد داشته باشید که تابلوخوانی به تنهایی کافی نیست! تحلیل فاندامنتال و مدیریت ریسک نیز ارکان کلیدی معاملات موفق به شمار می‌آیند. بنابراین تیم تحلیل مجموعه آموزشی رز  با بهره گیری از سیستم معاملاتی FIS و تجربیات 12 ساله جناب دکتر خسروانی، تحلیل های جامعی را ارائه می دهد تا شما را در مسیر موفقیت در بورس همراهی کند.
شما نیز با مشاهده دوره جامع بنیادی بورس ( FIS +افزایش سرمایه) با تسلط بر تابلوخوانی و تحلیل دقیق بازار، میتوانید گامی بلند در جهت تبدیل شدن به یک معامله‌گر و سرمایه‌گذار موفق بردارید.

لینک کوتاه شده مطلب:   https://bit.ly/3Jkxcyc

بله تابلو خوانی در بورس بسیار حائز اهمیت می باشد و می تواند برای شناسایی سهام مفید باشد. یکی از مزیت های بورس وجود تابلوهایی برای شناسایی قیمت، حجم معاملاتی، ارزش معاملات، میزان خرید و فروش و ... می باشد. تابلو خوانی می تواند هم در ابتدای تحلیل و هم در انتهای تحلیل مورد استفاده قرار بگیرد.

بله از طریق تابلو خوانی تا حدودی می توان ورود پول هوشمند را پیش بینی کرد اما تشخیص قطعی برای ورود پول هوشمند از طریق تابلو خوانی دشوار بوده و احتمال خطا وجود دارد.

نمی توان گفت کدام یکی از این روش ها بهتر می باشد چون هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند. انتخاب روش مناسب به تجربه و دانش شما در بازارهای مالی بستگی دارد

تابلو معاملاتی که به آن تابلوخوانی نیز گفته می شود عبارت است از صفحه ای که تمامی اطلاعات مربوط به معاملات انجام شده در بازار بورس را بصورت لحظه ای نمایش می دهد.

دو اصطلاح مهم در بورس اوراق بهادار، قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله می باشد که هر کدام تعریف و کاربرد خاصی دارند. قیمت پایانی و قیمت اخرین معامله به ترتیب به آخرین قیمتی که در آن روز برای یک سهم معامله شده و میانگین موزون قیمت معاملات آن سهم در طول روز اشاره می‌کنند.

اشخاص حقیقی به افرادی گفته می‌شود که به طور مستقل و با سرمایه شخصی خود در بازار بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. اشخاص حقوقی به نهادها و سازمان‌هایی گفته می‌شود که به طور قانونی مجوز فعالیت در بازار بورس را دارند و می‌توانند با هدف سرمایه‌گذاری یا کسب سود در این بازار فعالیت کنند. 

نظرات

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Comments are closed.