آموزش ثبت نام در بورس

فهرست مطالب

برای سرمایه گذارانی که به دنبال فرصت های سرمایه گذاری در بازارهای مالی می باشند بازار بورس گزینه بسیار مناسب و ارزشمندی است. بورس، یکی از مهم ترین و پوپا ترین بازار های مالی می باشد که افراد و شرکت ها می توانند در آن اقدام به سرمایه گذاری کنند. بورس نقش مهم در اقتصاد و توسعه کشور دارد. بازار بورس به عنوان مرکزی برای خرید و فروش اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه، و سایر اوراق مالی عمل می‌کند. در این مقاله از مجموعه آموزشی رز قصد داریم راهنمای کاملی از فرآیند ورود به این بازار مالی و چگونگی ثبت نام در بورس را به شما ارئه دهیم

اما قبل از هر چیز، مراحلی که باید به صورت کلی طی شوند عبارت اند از:
۱- ثبت نام در سجام و دریافت کد سجامی
2- ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد بورسی
3- شروع معاملات

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی:
• اصل شناسنامه (جهت بارگذاری در سایت)
• اصل  کارت ملی (جهت بارگذاری پشت و روی آن)
• تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقیقی
• تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در بورس کالای ایران
• شماره حساب بانکی و شماره شبای حساب

نحوه ثبت نام در سجام

ابتدا وارد سایت به  آدرس https://dara.csdiran.com/sejam  شوید و بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

در بخش بعدی شما باید شماره تلفن خود را در داخل کادر مربوطه وارد کنید، سپس با وارد کردن شماره تلفن هماره یک پیامک حاوی کد تایید برای شما ارسال می شود که باید کد تایید را در داخل کادر مورد نظر وارد کنید سپس گزینه مشتری حقیقی با تابعیت ایرانی را انتخاب کرده و کد ملی خود را به همراه کد امنیتی وارد کنید.

در مرحله بعدی باید مبلغی بابت کارمزد ایجاد کد سهامداری پرداخت کنید.

در فرم بعدی اطلاعات هویتی خود را وارد کنید.

همچنین فرم مربوط به اطلاعات ارتباطی نیز پر شود.

سپس در فرم بعدی کد بورسی خود را در داخل کادر وارد کنید.

صفحه بعدی مربوط به اطلاعات شخصی شما می باشد این اطلاعات شامل: تاریخ اشتغال، نام شرکت، عنوان شغل و کد پستی محل کار شما می باشد که باید پر کنید.

مرحله بعدی باید اطلاعات بانکی خودتان را وارد کنید. البته توجه داشته باشید که این حساب بانکی باید مختص به خود شما باشد.
فرم تعهدات بخش مهمی از فرآیند ثبت نام است. در این بخش، شما باید صحت اطلاعاتی که قبلاً وارد کرده‌اید را تأیید کنید.

بعد از ثبت نام باید اقدام به دریافت کد بورسی کنید این کد بورسی بصورت یک شناسه و منحصر به قرد تشکیل شده است. کد بورسی شامل سه حرف اول نام خانوادگی شما و همچنین پنج عدد تصادفی می باشد.
برای این منظور شما باید یک کارگزاری انتخاب کنید . انتخاب کارگزاری مناسب و معتبر از اهمیت بالایی برخورددار است هر کردام از کارگزاری ها خدمات مختلفی ارائه می دهند، اینکه کدام یک از این کارگزاری ها با نیاز های شما همخوانی دارد بسیار مهم می باشد پس از انتخاب کارگزاری، مراحل ثبت نام در آنجا انجام می شود که این فرایند شامل ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز می باشد.
پس از دریافت کد بورسی از کارگزاری، شما به راحتی می توانید وارد پنل کاربری خود در سایت کارگزاری شوید و بصورت آنلاین در بازار بورس فعالیت کنید. این فعالیت شامل خرید و فروش سهام و دیگر اوراق بهادار می باشد.

همچنبن بخوانید: تابلو خوانی چیست؟  آموزش اصطلاحات تابلو خوانی 


ثبت نام در کارگزاری

در این قسمت مراحل ثبت نام برای شما بصورت تکمیلی ارائه می شود.

1- در مرحله اول شما باید نام کارگزاری مورد نظر خود را در مرورگر اینترنتی سرچ کنید. پس از آن وارد سایت کارگزاری شده و قسمت افتتاح حساب را انتخاب می کنید. در این مرحله یک فرم ثبت نام برای شما نمایش داده می شود شما باید کد ملی، شماره تلفن همراه و کد امنیتی را وارد کنید و سپس بر روی گزنه ” دریافت کد فعال سازی ” کلیک کنید

2- پس از این مرحله، یک کد فعال سازی به شماره همراه شما ارسال می شود شما باید این کد را در داخل فرم مربوطه وارد کنید تا فرآیند ثبت نام شما تکمیل شود. در صورتی که کد فعالسازی برای شما ارسال نشد بر روی گزینه ” کد دریافت نکرده ام” کلیک کنید تا کد برای شما ارسال شود.

3- در بخش اول شما باید اطلاعات شناسنامه ای خواسته شده را تکمیل کنید و سپس بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

4- بخش دوم مربوط به اطلاعات ارتباطی می باشد شما باید اطلاعات مربوط به محل سکونت، شماره تلفن، کدپستی و … خود را وراد کنید و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

5- بخش بعدی مربوط به اطلاعات شغلی شما می باشد شما باید اطلاعات مربوط به شغل خود را وارد کنید و سپس بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

6- در بخش مربوط به اطلاعات بانکی، شما باید اطلاعات بانکی خواسته شده را وراد کنید حتما دقت داشته باشید اطلاعات حساب بانکی که وارد می کنید به نام شما باشد و با متقاضی ثبت نام در کارگزاری همخوانی داشته باشد.

7- در بخش نهایی، شما باید اطلاعات مربوط به دانش مالی و میزان آشنایی شما با بازار بورس را وراد کنید. معمولا این بخش برای ارزیابی دقیق تر متقاضی از دانش بورسی و سرمایه گذاری انجام می شود.

8- در مرحله آخر، شما امکان اسکن صفحه اول شناسنامه و تصویر کارت ملی خود را دارید. البته این مرحله کاملا اختیاریست. حال مرحله بعد را انتخاب کنید. بعد از انتخاب مرحله بعد، یک پیغام از طرف سایت برای شما نمایش داده می شود که مبنی بر تکمیل شدن ثبت نام شما می باشد.

9- در برخی از کارگزاری ها ثبت نام بدین شکل است که بعد از ثبت نام، اطلاعات کاربری شما به صورت خود به خود به سامانه سجام ارسال می شود و ثبت نام سجام نیز انجام می گیرد.

نظرات

Comments are closed