مزایا و معایب طلا و نقره

آنچه در این مقاله می خوانید:

صندوق های سرمایه گذاری طلا:

صندوق‌های طلا یکی از ابزارهای نوین در دنیای مالی به حساب می‌آیند که رسما سهولت معاملاتی بر روی فلز گران‌بهای طلا را ایجاد کرده‌اند. صندوق‌هایی که در بازار بورس وجود دارند، منابع مالی سرمایه گذاران را در طلا جذب می‌کنند، سپس خرید طلا را انجام می‌دهند و به سهام‌داران و سرمایه گذاران‌شان گواهی مبتنی بر طلا ارائه می‌کنند.
صندوق‌های طلا تقسیم سود ندارند اما مجمع برگزار می‌کنند و بسیار شفافیت اطلاعاتی دارند. گزارش‌های مالی منظم منتشر می‌کنند و چنانچه تغییراتی در ساختار دارایی‌های‌شان صورت پذیرد حتما منتشر می‌کنند.
هر سه ماه یک بار گزارش صورت های مالی می‌دهند و هر شش ماه حسابرسی می‌شوند، نظارت و بازرسی و همچنین ضامن نقدشوندگی دارند و به صورت کلی ابزاری بسیار خوب می‌باشند، خصوصا برای عزیزانی که در شهرستان تشریف دارند و خرید و فروش طلا به صورت فیزیکی برای آن ها سخت می‌باشد.

مزایای خرید طلا در بورس چیست؟

⦁ امنیت بسیار خوبی دارند.
⦁ امکان خرید حجم بسیار زیاد و قابل قبول فراهم می‌باشد.
⦁ در حال حاضر تعداد و تنوع‌شان افزایش یافته است.
⦁ ارزش معاملات بالا و نقدشوندگی قابل قبولی دارند.
⦁ مورد استقبال عمومی قرار گرفته‌اند.
⦁ سهولت معاملاتی دارند.
⦁ کارمزد مشخص دارند.
⦁ معافیت مالیاتی دارند که خودش یک امتیاز بسیار خوب محسوب می‌شود.
⦁ این ابزار باعث افزایش آگاهی، دانش و مهارت افراد در این زمینه شده‌است.
⦁ با مبلغ کم (از 500 هزار تومان) می‌توان، از طریق این صندوق‌ها، در بازار طلا سرمایه گذاری کرد که این امکان در بازار فیزیکی مهیا نمی‌باشد.

                                                         

معایب خرید طلا در بورس چیست؟                                                                                                                                                     

⦁ یکی از ایراداتی که این صندوق‌ها دارند تایم محدودی می‌باشد که معامله می‌شوند.                                                                   

⦁ عدم تطبیق تایم معاملاتی این صندوق ها با بازار‌های جهانی است.                                                       

⦁ محدودیت در دامنه نوسان از دیگر معایب یا محدودیت های این صندوق‌ها می‌باشد.

از شروع سال 1403 میزان ورود پول به این صندوق‌ها روز به روز در حال افزایش است و اکثر روزهای معاملاتی در سال جاری ورود پول حقیقی صورت گرفته‌است به گونه‌ای که روز افزون شاهد تقاضا برای این صندوق‌ها می‌باشیم.
در واقع تعداد معامله گران این صندوق ها بیش‌تر شده و قسمتی از بازار طلا را به خودشان اختصاص داده‌اند.

مالیات:

برای کسانی که دوست دارند مقدار بالا و به صورت کیلویی خرید و فروش طلا انجام دهند بحث تراکنش مالی و مالیات آن مسئله مهمی می‌باشد ولی صندوق های سرمایه گذاری طلا معافیت مالیاتی و کارمزد بسیار پایینی دارند.

نکته در خصوص فروش صندوق‌های طلا:

روزهایی که بازار در اوج رونق یا اوج رکود باشد یا در خوش‌بینی و ترس باشد، به راحتی قابلیت معامله دارد درصورتی که اگر بخواهیم طلا را به صورت فیزیکی معامله کنیم، در روزهایی که معمولا خیلی هیجانی قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند، طلا فروشان به ندرت با حداقل کارمزدهای قبلی معامله فروش طلا را انجام می‌دهند. پس کارمزد خرید و فروش در معامله‌ی فیزیکی می‌تواند متغییر و بنابر شرایط بازار باشد. در حالی که کارمزد صندوق های طلا بسیار پایین‌تر از کارمزد های معاملات فیزیکی بوده و مطابق قانون تعیین شده وهمیشه ثابت است مگر اینکه تصمیم گیری به صورت کلی صورت گیرد.

ممکن است برای برخی افراد سوال پیش بیاید که ما طلا را خریداری کردیم و درحال حاضر می‌خواهیم بفروشیم
ولی علی رغم رشد قیمت طلا اصلا سودی نکرده‌ایم. به چه دلیل این سرمایه گذاری برای ما به صرفه نبوده‌است؟ به دلیل اینکه هر آنچه ما به التفاوت خرید و فروش بوده است در قالب کارمزد، سود فروشنده، مالیات ارزش افزوده و اجرت پرداخت کرده‌اید. اما این هزینه‌ها در خرید و فروش صندوق های طلا بسیار اندک و محدود به کارمزد معاملات می‌باشد و شما در چنین خریدی سود خواهید کرد.

ریسک سیستماتیک:

این موضوع مطرح می‌شود که در شرایطی که نا امنی صورت بگیرد و ریسک های سیستماتیک افزایش پیدا کنند، ممکن است صندوق‌های طلا نتوانند امنیت طلای فیزیکی را داشته باشند اما جالب است بدانید بنابر سابقه معاملاتی‌شان در بازار بورس، زمانی که ریسک‌ها افزایش پیدا می‌کنند، این صندوق ها کاملا مشابه یک دارایی امن عمل می‌کنند یعنی همان طوری که تقاضا برای طلا به وجود می‌آید و افزایش قیمت را تجربه می‌کند، در بستر بازار بورس نیز تقاضا برای صندوق‌های طلا افزایش پیدا می‌کند. همچنین صندوق های طلا تقریبا بازده مشابهی را نسبت به طلای فیزیکی داشته‌اند در مواقعی نیز گاها مقداری بالاتر و گاها مقداری پایین‌تر بازدهی داشته‌اند که بخشی از این تفاوت بازدهی به تبع عرضه و تقاضا بوده و بخشی دیگر به دلیل سهولت معاملاتی و ساختار مالکیت طلای آن صندوق‌ها بوده است.

معمولا زمانی که سکه حباب قیمتی پیدا می‌کند، افراد صندوق‌های طلایی را که عمدتا گواهی سکه دارند را فروخته و تبدیل به صندوق‌های طلایی می‌کنند که بیش‌تر گواهی شمش دارند و یا بالعکس. بنابراین نقش ساختار دارایی‌های صندوق‌های طلا بسیار مهم می‌باشد.

بهتراست بدانید:
کسانی که دوست دارند پرتفولیو متنوع از دارایی‌ها را داشته باشند مخصوصا فعالین بازار سرمایه، خیلی خوب است که قسمتی از سبد سهام‌شان را به خرید این صندوق‌ها اختصاص دهند.
اختصاص درصدی از سرمایه برای فعالین بازار بورس روی صندوق های طلا و مسکن به عنوان قسمتی از دارایی‌ها می‌تواند جذاب باشد. شخصی که می‌خواهد در کسب و کارها سرمایه گذاری کند و در بستر بورس با این سهولت معاملاتی، شفافیت معاملاتی و مالیاتی کار کند می‌تواند درصدی از دارایی‌هایش را در این بازار به طلا و مسکن اختصاص دهد.
بنابراین ابزارهای نوین مالی تماما منجربه این می‌شوند که ما بتوانیم سرمایه گذاری با تنوع بیشتری را در بازارهای مختلف
انجام دهیم و صندوق‌های طلا و مسکن این کار خیلی خوب را انجام داده‌اند که تعدادشان هم در حال حاضر روز به روز درحال افزایش می‌باشد.

زمان خرید و فروش طلا در بورس:

نکته‌ی حائز اهمیت بعدی، تایم معاملاتی صندوق‌های طلا می‌باشد، که برای همه آن‌ها یکسان است .درحال حاضر از ساعت 12 تا 15 شنبه تا چهارشنبه، روی این صندوق‌ها معاملات صورت می‌گیرند. پنج شنبه‌ها و جمعه‌ها امکان معامله نیست. همچنین از زمان فروش صندوق تا دریافت وجه 2 روز کاری زمان خواهد برد.

در کشور عزیزمان شنبه‌ها و یکشنبه‌ها بازارها باز هستند اما بازارهای بین المللی شنبه و یکشنبه بسته است. تایمی که معاملات انجام می‌شوند در واقع تایم لندن می‌باشد. دوشنبه،سه شنبه و چهارشنبه، 3 روزی هستند که صندوق‌های طلا هم‌زمان با باز بودن بازارهای جهانی، معامله می‌شوند. بنابراین باید این نکته را در نظر گرفت که روز دوشنبه که بازارهای جهانی باز می‌شوند، معمولا اکثر فعالین بازار جهانی اعتقاد دارند قیمت‌ها دقیق نیست.

برای آن دسته از افرادی که دسترسی آسان به خرید و فروش طلا به صورت فیزیکی ندارند و یا علاقمند به سرمایه گذاری در حجم بالا در طلا هستند، با صندوق‌های طلا به سهولت از این موانع عبور خواهند کرد.
همچنین می‌توان به ریسک نگهداری و امنیت خرید طلای فیزیکی اشاره کرد که با سرمایه گذاری در صندوق های طلا این ریسک کاهش پیدا خواهد کرد.
صندوق‌های سرمایه گذاری به 3 دسته ی کلی طبقه بندی شدند:
 صندوق‌هایی که گواهی سکه تمام بهار آزادی دارند.
 صندوق‌هایی که گواهی شمش دارند.
 صندوق‌هایی که ترکیبی از گواهی سکه و شمش دارند.
افراد می‌توانند بنابر تحلیل‌شان بر روی سکه یا شمش، انتخاب کنند کدام یک از این صندوق ها برای‌شان جذاب‌تر است.
در برهه‌ای که سکه تمام حباب بسیار بالایی دارد، صندوق‌های گواهی شمش جذابیت بیش‌تری دارند و در زمانی که حباب سکه تمام کاهش پیدا می‌کند صندوق‌هایی که پشتوانه سکه دارند می‌توانند جذاب‌تر باشد.

بنابراین متنوع سازی صندوق‌های طلا از این منظر که دارای سکه تمام یا شمش طلای 24 عیار باشد، می‌تواند باز هم به عنوان یک مزیت در این بازار تعریف شود که در واقع نکته‌ای هست که می‌تواند سلایق مختلف را پوشش دهد.

NAV (خالص ارزش دارایی ها):

ان ای وی یا همان خالص ارزش دارایی‌های صندوق‌ها تقریبا هر 15 دقیقه یک‌بار به روز می‌شود. نحوه‌ی محاسبه ان ای وی بسیار ساده می‌باشد:
قیمت طلا ضرب‌در وزن طلا (موجودی صندوق) تقسیم بر تعداد واحدهایی که منتشر شده‌است برابر است با ان ای وی برای هر واحد

خرید و فروش گواهی آتی شمش در بورس کالا:

در بورس کالا معامله‌گران می‌توانند از طریق گواهی آتی شمش طلا از ابزار اهرم استفاده کنند. توجه داشته‌باشید اهرم تیغ 2 لبه می‌باشد.یعنی می‌تواند سود بیش‌تر و زیان بیش‌تری را فراهم کند. در بحث صندوق‌های طلا و معاملات فیزیکی، در حال حاضر ابزار اهرم مهیا نیست.

طلا یا نقره؟

با توجه به اینکه در بازار بورس در حال حاضر صندوق نقره نداریم یکی از کارهای خوبی که می‌تواند صورت گیرد، عرضه صندوق‌هایی با پشتوانه شمش نقره یا ساچمه نقره می‌باشد تا مردم بتوانند سرمایه گذاری کرده و از سود آن منتفع شوند.
همان طور که مستحضر هستید از سال 99 در کانال‌های آموزشی مجموعه رز تاکید شد که نقره می‌تواند بازدهی بالاتری نسبت به طلا به ارمغان آورد. انس نقره از 11 دلار تا امروز که 29 دلار است، تقریبا 163% رشد کرده است ولی انس طلا از آن زمان که 1500دلار بوده تا به امروز که حدودا 2500 دلاراست، 66% رشد کرده است. بنابراین رشد نقره از طلا و بهتر بوده است.

یکی از مسائل مهم در خصوص نقره بحث تفاوت قیمت خرید و فروش است که زمان فروش نقدشوندگی طلا را ندارد.
چه قدر زیباست صندوق نقره در بازار بورس شکل بگیرد و مشابه صندوق طلا افراد بتوانند سرمایه گذاری کنند. برای کسانی که آگاهی و تسلط و مهارت بالایی دارند قطعا مورد استقبال قرار می‌گیرد و یک گزینه ی سرمایه گذاری خیلی خوب می‌تواند باشد.

صندوق های املاک و مستغلات:

در حال حاضر در بازار بورس صندوق های املاک و مستغلات هم وجود دارند.
مزایای ترویج این صندوق‌ها در بازارهای مختلف:
• روال معاملاتی را بهتر می‌کند .
• شفافیت معاملاتی را بیشتر می‌کند .
• پاسخگویی: این صندوق‌ها هر کدام متولی، مدیر، ناظر، حسابرس، بازرس دارند.
• افرادی که سرمایه گذاری می‌کنند به صورت منظم می‌توانند از اطلاعات مالی که این صندوق‌ها مخابره می‌کنند در سامانه کدال بهره‌مند شوند.
• سرمایه گذاران می‌توانند در هر لحظه وارد سایت خود صندوق شوند و اطلاعاتی که موجود هست را ملاحظه کنند.
بنابراین یک شفافیت، مسئولیت پذیری و یک بستر بسیار خوب، هم برای دولت محترم خواهد بود که بحث مالیات و عوارض و… را مدیریت کند و هم برای مردم عزیز کشورمان خواهد بود که بحث سرمایه گذاری‌شان در این زمینه، سهولت پیدا خواهد کرد.

کلام پایانی:
ما در دوره‌ی مسیر ثروت ساز به صورت اساسی در خصوص انواع مدل سرمایه گذاری روی طلا، نقره و… به طور کامل آموزش داده‌‌ایم و در کانالی که مربوط به این دوره می‌باشد، به صورت رایگان توصیه به خریدهای‌مان را ارسال می‌کنیم و تحلیل و تفسیر را بنابر شرایط بازار و تغییر روندهای بازار که عمدتا بنابر تغییر قیمت دلار و اونس جهانی طلا دربازار جهانی می‌باشد، خدمت عزیزانی که افتخار داریم در خدمت‌شان هستیم تقدیم حضور می‌نماییم .
سرمایه گذاری روی طلا برای بلند مدت صرفا قدرت خرید شما را حفظ می‌کند و در واقع سود اقتصادی نصیب اشخاصی می‌شود که بتوانند از نوسانات این بازار بهره‌مند شوند. دانستن این نکته ضروری است که نوسان گرفتن لزوما منتج به سود نمی‌شود و خیلی وقت‌ها ممکن است باعث زیان شما گردد. بنابراین برای افزایش دانش، آگاهی، مهارت و تجربه ابتدا توصیه می‌کنیم با مبالغ بسیار کم وارد این بازار شوید، استراتژی خرید و فروش‌تان را بر اساس آموزشی که دیده‌اید مشخص نمایید و؛ آرام آرام سرمایه خود در این بازار را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *