راه حل جبران زیان چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

ممکن است از نظر زمانی بازه زمان مناسبی را جهت ارزیابی عملکرد سرمایه گذاری در بازار بورس انتخاب نکرده باشیم چرا که ممکن است در بازار بورس موازی با گذر زمان  رشد ارزش سهام  صورت نگیرد. به این دلیل  که در بازار بورس شما صاحب کسب و کارها و تجارت هایی می‌شوید که برای رشد خودشان، نیازمند زمان هستند. با گذر زمان به صورت روزانه شرکت‌ها در جهت  افزایش تولید، افزایش فروش، وصول مطالبات خود و خرید مواد اولیه و… در تلاش هستند.

سرمایه گذاری در بازار بورس به معنای واقعی: مشارکت در کسب و کار تولیدی و کارآفرینی می‌باشد.

زمانی که شخصی سهام یک شرکت را خریداری می‌کند به این معناست که قسمتی از آن کسب و کار را خریداری کرده است و طبیعی می‌باشد که یک کسب و کار نیاز به زمان دارد تا تولید، فروش، وصول مطالبات و… را انجام دهد تا بتواند سود کسب کند و این بازدهی تاثیرش را در قیمت سهم هم نشان دهد.

بنابراین اولین نکته‌ای که  در خصوص  زیان در بازار بورس و جبران این ضرر اهمیت دارد این مبحث می‌باشد که  جهت ارزیابی عملکردتان زمان درستی را اتخاب کرده‌اید یا خیر؟

باید بدانیم چه شرکتی را، در چه قیمتی خریداری کرده‌ایم. آیا شرکت خوبی است و ما در قیمت مناسب سرمایه گذاری کرده‌ایم یا اینکه ما یک شرکت بد را گران خریداری کرده‌ایم. بنابراین ممکن است سهامی که انتخاب کردیم سهام اشتباهی باشد و یا ممکن است سهام خوبی را انتخاب کرده باشیم اما در قیمت بدی خریداری کردیم به همین دلیل این تصمیم منجر به زیان ما شده است.

معمولا اولین راه حل عمومی که ممکن است در این خصوص پیدا کنید، اقداماتی نظیر: میانگین کم کردن، خرید مجدد همان دارایی،  پایین آوردن بهای تمام شده‌ هر واحد باشد که البته لزوما کار درستی هم نیست.

 

اصطلاح میانگین کم کردن در بازار‌‌‌‌‌ های مالی (مخصوصا در بازار بورس) در حالت کلی اصطلاح عمومی و اشتباهی می‌باشد که اکثر سرمایه گذاران تازه وارد و آماتور انجام می‌دهند. 

 

به چه دلیل اشتباه است؟

زمانی که ما یک شرکت بد یا اشتباهی را خریداری کردیم چه از منظر اینکه عملکرد شرکت بد بوده و گران خریدیم چه از منظر اینکه یک شرکت خوب را گران خریدیم، در دو حالت ما دچار زیان شدیم. به فرض اینکه زمان ارزیابی عملکرد سرمایه گذاری‌مان درست باشد، اصرار و پافشاری بر سود کردن روی نمادی که در گذشته  زیان کردیم بسیار کار اشتباهی می‌باشد و در واقع میانگینی کم نمی‌شود بلکه صرفا خرید جدیدی در قیمت ارزان‌تری صورت می‌گیرد و هر خرید مجزا از خرید دیگر می‌باشد.

به تمام عزیزانی که تازه وارد بازار بورس هستند ودر زیان هستند توصیه می‌شود به جای تمرکز روی شرکتی که در گذشته خریداری کردند و متحمل زیان شدند، تمرکز و توجه‌شان را در جای درست بگذارند. این به این معنا می‌باشد که دنبال یک سرمایه گذاری خوب باشند، سرمایه گذاری که در آن سهام یک شرکت خوب  را بتوانند ارزان بخرند تا رشد بیشتری را با ریسک کم‌تری تجربه کنند.

این نکته بسیار مهم می‌باشد که اگر ما یک سرمایه گذاری کرده باشیم که منجر به زیان شده باشد، در حال حاضر پذیرش ریسک ما باید کم‌تر باشد و سرمایه گذاری بعدی ما باید همراه با ریسک کم‌تری صورت گیرد. اگر می‌خواهیم این کار را به شکل عالی انجام دهیم باید دنبال یک شرکت خیلی خوب، آینده‌دار و ارزان باشیم. برای اینکه این کار را بتوانیم انجام دهیم قطعا  نیازمند تغییر نگاه، دیدگاه، دانش و جهان بینی‌مان هستیم.

ما در سطح فکری، دانش، مهارت و تجربه قبلی‌مان هستیم و نمی‌توانیم کاری بالاتر از آن سطح انجام دهیم تا نتیجه‌ی متفاوت بگیریم.

اولین توصیه به شما: سرمایه گذاری را ابتدا روی خودتان انجام دهید.

شما باید سطح دانش، آگاهی، مهارت وتسلطـ‌تان را در بازار بورس افزایش دهید تا بتوانید تصمیمی در سطح بالاتر اتخاذ نمایید باید نحوه نگاه‌تان از سطوح بالاتری به این موضوع باشد و همچنین باید توانایی و مهارت‌تان را افزایش دهید و نباید صرفا بر حسب تحلیلی که تا به حال انجام داده‌اید، چه مدل تحلیل تکنیکال و چه مدل تحلیل بنیادی، یا ترکیب ناقصی از این دو عمل کنید.

 

به عنوان مثال: اگر شما صرفا از ابزارهای  تکنیکال استفاده می‌کردید و خریدتان را انجام می‌دادید و در حال حاضر احساس می‌کنید نیازمند دانش بیشتر و تسلط بیشتری هستید نباید صرفا روی بحث حرفه‌ای‌تر شدن در ابزار تکنیکال جویای کسب دانش باشید.

یا مثلا اگر امواج الیوت را بلد هستید و فکر می‌کنید جهت کسب سود بایستی به دنبال سایر ابزارهای تکنیکال مانند آر اس ای، مک دی، پرایس اکشن، ایچیموکو و… باشید.

این ها لزوما راه‌کار درستی نیستند و صرفا با بالا بردن توانایی خود در یک زمینه، نمی‌توانید سایر نقاطی  را که در آن‌ها ضعف دارید پوشش دهید.

بهتر است دریچه‌ی نگاه‌تان را به صورت کامل تغییر دهید یعنی اگر در زمینه تحلیل بنیادی سهام ضعف دارید توصیه می‌شود دانش‌تان را در این زمینه افزایش دهید تا ابتدا مشابه اصول زندگی، از دریچه‌ی بنیادی تاییدیه بگیرید و بعد با استفاده از ابزار تکنیکال به دنبال نقاط ورود و خروج باشید. با این کار عملکرد شما بهتر خواهد شد.

نکته مهمی که جهت جبران این زیان به شما توصیه می‌شود:                                                                                 

حتما یک استاد، راهنما، مشاور و یک سرمایه گذار موفق را در این زمینه پیدا کنید تا قدم به قدم و مرحله به مرحله همراه شما باشد و تازمانی که نیاز است شما به آن سطح دانش و مهارت لازم جهت تصمیم گیری درست و خرید کسب و کار درست جهت جبران زیان‌تان برسید، بتواند راه‌گشای تصمیمات اقتصادی‌تان و همراه شما باشد و بتواند توصیه های کم ریسک و توصیه به خرید و فروش هایی که نتیجه آموزش شما خواهد بود را خدمت شما تقدیم کند تا در گذر زمان جهت کسب دانش، انگیزه‌ی مضاعفی برای‌تان باشد.

چنانچه در یک دوره‌ی بنیادی شرکت کردید و در حال آموزش می‌باشید، می‌توانید از مدرس، راهنما و یا استاد خود مشورت هایی را در خصوص سرمایه گذاری بگیرید و  نتیجه‌ی مثبتش را ببینید. این‌گونه مطمئن می‌شوید، مدلی که در حال آموزش می‌باشید مدل درستی است و به راحتی و با گذر زمان می‌توانید زیان قبلی را جبران نمایید.

 

 اگر واقعیتی که رخ داده است مطابق انتظار ما نبوده است (و به اصطلاح شکست قلمداد می‌کنیم)، رویه‌ی ما در خصوص آن شکست و زیان، از خود آن زیان مهم‌تر است. بسیاری از افراد با پذیرش آن زیان و شکست، خط بطلانی بر آن سرمایه گذاری و آن راه و روش در زندگی می‌کشند و دنیای‌شان را کوچک‌تر می‌کنند. خیلی ها نیز از آن اتفاق درس می‌گیرند و تغییر می‌کنند و موفق می‌شوند. توصیه می‌شود همیشه رویه‌ی دوم را در تمام مراحل زیبای زندگی‌تان داشته باشید. زمانی که یک کاری، حرفه‌‎ای و یا سرمایه گذاری انجام داده‌اید و باب میل شما نشد، ناراحت نباشید بازهم بیاموزید و از مشکلی که به وجود آمده است بزرگ‌تر شوید و ورای آن قدم بگذارید.

و توصیه‌ی آخر: در سنین پایین تجربه کسب کنید و هرچه زودتر تجارب سرمایه گذاری را بدست آورید.

از تجربه کردن و از شکست ها در سن پایین، که هزینه‌های کم‌تری را مخصوصا از نظر زمان و انرژی دارد، نهراسید. 

هر چه انسان در زندگی‌اش جلوتر می‌رود، هزینه‌ی تجربیاتش چه از بعد مالی و چه از بعد زمانی و انرژی بالاتر  می‌رود.

 در انتها یک مطلب مهم خدمت‌تان عرض می‌شود:

هزینه‌ی شکست‌های‌تان را محدود کنید. اگر تسلط و مهارت کافی در انجام یک کار را ندارید، مبلغ بسیار کمی را وارد آن شغل یا حرفه کنید تا به آن مرحله از تسلط و مهارت برسید و زمان بهره وری شما از راه برسد (و به اصطلاح خاک آن رشته و حرفه را خورده باشید). با سرمایه‌ی کم وارد شوید تا هم اصول آموزش را درست بیاموزید و هم در جهت رسیدن هدف اصلی آموزش در طول مسیر هزینه‌های سنگینی را بابت تجارب و دانش کم پرداخت نکنیم.                                                              

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *