سرمایه گذاری چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری به این معنا می‌باشد که در حال حاضر مصرف خود را به تعویق بیندازیم تا بتوایم در آینده زندگی با کیفیت‌تری داشته باشیم. جالب است بدانید، بسیاری از افراد جامعه واحد های پولی کشور های مختلف نظیر دلار، یورو و پوند و… را می‌خرند و آن را به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری قلمداد می‌کنند.

یک مسئله‌ی مهم در امر سرمایه گذاری:
فرد باید جهت سرمایه گذاری، بازاری را انتخاب نماید که بتواند درآن، بازدهی بالاتری نسبت به طلا کسب کند؛ چرا طلا؟

به 2 دلیل:

• اثرات تورم داخلی هر کشور نسبت به تورم کشور آمریکا را پوشش می‌دهد.

• اثرات تورم داخلی خود کشور آمریکا در بازار جهانی را پوشش می‌دهد.

زمانی که شما برای سرمایه گذاری دلار، یورو و پوند و… می‌خرید، صرفا تورم کشور خودتان را نسبت به تورم همان کشور می‌سنجید. به طور مثال زمانی که دلار می‌خرید تورم کشور خود را نسبت به تورم آمریکا پوشش می‌دهید. در این صورت اگر دلار، یورو، پوند و… در بازار جهانی ضعیف شوند، شما سود اقتصادی از آن کسب نخواهید کرد، به این دلیل که همه آن ها در برابر طلا در حال ضعیف شدن می‌باشند و اثر این تضعیف یا کاهش ارزششان را در قیمت طلای جهانی نشان می‌دهند.

 

ارزش ریال

به دلیل اینکه ارز ریال نسبت به دلار، یورو و پوند و سایر ارزها کاهش ارزش بیشتری را تجربه می‌کند، افراد اینگونه برداشت می‌کنند که سود اقتصادی کسب کرده‌اند، در صورتی که اینگونه نمی‌باشد؛ چرا که این واحد های پولی، نسبت به طلای جهانی در حال تضعیف می‌باشند. برای مثال فردی 10.000 دلار را به مبلغ هر دلار 10 هزار تومان خریداری کرده است. در حال حاضر هر دلار را به مبلغ 50 هزار تومان بفروش می‌رساند. سود حاصل از این معامله به ازای هر دلار 40 هزار تومان می‌باشد. این ما به التفاوت، سود حسابداری می‌باشد و صرفا قدرت خرید را حفظ کرده است و تورم ریال نسبت به دلار آمریکا را پوشش داده است. اما به دلیل اینکه دلار در بازار جهانی به واسطه تورم کشور آمریکا در مقابل کامودیتی ها نظیر طلا تضعیف شده است و علنا سود اقتصادی کسب نشده است. در واقع زمانی که اقتصاد آمریکا 3 درصد تورم دارد، 10.000 دلار شما درحال حاضر 3 درصد از ارزشش را از دست داده و 300 دلار کاهش ارزش پیدا کرده است و 9 هزار و 700 دلار قدرت خرید دارید و با این حساب طلای کمتری می‌توانید بخرید. بنابراین همیشه در یک بازه 5 ساله و 10 ساله رشد طلا از تمامی ارز ها بالاتر است و کنار گذاشتن ارز به عنوان یک موقعیت سرمایه گذاری، فرهنگ اشتباهی است.
هدف از ارائه دوره مسیر ثروت ساز، آموزش و فرهنگ سازی سرمایه گذاری در بازار های سرمایه گذاری نظیر طلا سکه نقره و… می‌باشد.

اگر طلا بخریم چه می‌شود؟

در قدم اول قدرت خرید پول را در تمام نقاط دنیا حفظ می‌کنید. در هر کشوری که حضور داشته باشید، سرمایه گذاری روی طلا و نگهداری آن را در دستور کارتان قرار دهید و دائما بخشی از پولی را که سرمایه گذاری می‌کنید به خرید طلا اختصاص دهید. با این کار قدرت پولتان را در تمام نقاط دنیا حفظ کرده‌اید.

چرا سرمایه گذاری روی طلا می‌تواند به مراتب بهتر از سرمایه گذاری روی ارز در بازه بلندمدت باشد؟

در بلند مدت تمام ارزها نسبت به طلا تضعیف می‌شوند. چون تمام کشورها میزانی تورم را دارند. چه تورم بسیار بالا و
چه تورم ایده‌آل که 2 الی 3 درصد می‌باشد، اثرش را در 5 الی 10 سال به طور محسوس نشان می‌دهد. علت اینکه انس
جهانی طلا در 30 سال اخیر از 30 دلار به 2 هزار و 300 دلار رسیده است، تضعیف دلار در بازار جهانی است.

دلار یکی از ارزهای بسیار قوی در بین تمام ارزها بوده است. دلار ژنرال اقتصاد تمامی کشورها حساب می‌شود حتی بیت کوین که از سال 2009 قصد حذف دلار را داشت، در حال
حاضر خودش براساس دلار قیمت گذاری می‌شود. قیمت همه کالا ها براساس دلار است. بنابراین با تضعیف دلار به
عنوان ژنرال، سایر ارز ها نیز تضعیف ارزش را تجربه کرده‌اند.

 

طلا سرمایه گذاری مطمئن

طلا را می‌توان به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری مطمئن برای عموم افراد جامعه قلمداد کرد. افرادی که تخصص، آگاهی، مهارت و دانش مالی‌شان بالا نیست می‌توانند طلا را به عنوان یک گزینه خیلی خوب جهت سرمایه گذاری انتخاب نمایند. اما بهتر است بدانید که اگر شما به صورت افراطی به این قضیه نگاه کنید و طلا را بهترین گزینه سرمایه گذاری بدانید کاملا اشتباه است. به دلیل اینکه دارای محدودیت هایی می‌باشد. به طور مثال اگر شما 100میلیارد تومان، 500 میلیارد تومان، 1000 میلیارد تومان منابع مالی داشته باشید نمی‌توانید طلا را درمقیاس بالا بخرید چرا که برای نگهداری طلا (به صورت فیزیکی) به مشکل برمی‌خورید.

 

چه چیزی از طلا، طلا تر است؟

کسی که سرمایه سنگین دارد، طلا را به عنوان یک گزینه جذاب جهت سرمایه گذاری قلمداد نمی‌کند. کسی که دانش مالی، آگاهی، مهارت و تسلط بسیار خوبی دارد به دنبال این است که چه چیزی از طلا ،طلا تر است. به دنبال این باشید که در جایی سرمایه گذاری کنید که از طلا، طلا تر است. برای مثال اگر تشخیص دهید خرید مسکن در مقطع فعلی می‌تواند بازدهی بالا تری نسبت به طلا ایجاد کند، ثروت شما که با طلا سنجیده می‌شود، رشد می‌کند و با این سرمایه گذاری در واقع مقدار طلای شما افزایش پیدا خواهدکرد و به معنای واقعی سود اقتصادی کسب خواهید کرد.

 

کجا سرمایه گذاری کنیم؟

پاسخ این سوال کاملا وابسته به دانش، تخصص و مهارت شماست. اولین اصلی که باید رعایت کنید، این است که روی خودتان سرمایه گذاری کنید. خود شما از طلا طلاترید و بهترین دارایی هستید که در اختیار دارید.
• تلاش کنید.
• سرمایه گذاری کنید.
• مهارتهای‌تان، دانش‌تان، توانایی های‌تان، جهان بینی‌تان و شناخت‌تان را نسبت به بازار ها، نماد ها و اشراف‌تان را نسبت به بررسی تاریخچه اتفاقاتی که افتاده و بررسی تمام حوضه های سرمایه گذاری افزایش دهید.

 

 

زندگی ساختنی است

یاد بگیرید به صورت منظم برنامه داشته باشید ،دانشجو باشید و بمانید. ما در زندگی عادی زمانی را در مدرسه و سپس در دانشگاه تحصیل می‌کنیم، سرانجام فارغ التحصیل و وارد جامعه می‌شویم. دانشجو بودن مختص مدرسه و دانشگاه نیست ما مراتب تحصیلی زیادی را طی کردیم از این به بعد نیز باید دانشجو بمانیم. فقط تفاوتش این است که از این به بعد، استاد و دانشجوی خودمان هستیم. و باید خود را تشویق، تنبیه، بررسی و پیگیری کنیم. تارگت بزنیم، به آن برسیم، تلاش کنیم، سرفصل داشته باشیم و به آن مرحله از زندگی که می‌خواهیم برسیم. بنابراین زندگی ساختنی است.

 

تعریف دیگری از سرمایه گذاری

در امر سرمایه گذاری، شما شغل و کار فعلی خود را داشته باشید و قسمتی از درآمدتان را به سرمایه گذاری روی دارایی ها اختصاص دهید. در عین حال که روزانه خودتان تلاش، کار و درآمدزایی می‌کنید، دارایی های شما نیز برایتان کار کرده و درآمد ایجاد می‌کنند. در واقع یک اهرم و کمکی به شما می‌شود که از منابع مختلفی کسب درآمد کنید.

توصیه اکثر افراد موفق و ثروتمند در زمینه مالی در دنیا قسمتی از درآمدتان را سرمایه گذاری کنید. تنوع درآمد ها منجر به پیشرفت شما می‌شود. یک سری از بازار های سرمایه گذاری وجود دارد که وقتی آن دارایی ها را تحصیل می‌کنید، ارزش دارایی‌تان افزایش پیدا می‌کند و منابع مالی یا جریانات نقدی ایجاد نمی‌کند. (مانند زمین). شما زمانی می‌توانید سود شناسایی کنید که آن دارایی را بفروشید و از افزایش ارزش آن منتفع شوید.

 

دو مدل سود در بازارهای مالی

– سود سرمایه: یک دارایی را می‌خرید و گران‌تر می‌فروشید.
– سود نقدی: یک دارایی را می‌خرید و آن دارایی برای شما جریانات نقدی درآمد ایجاد می‌کند.
به عنوان مثال: زمانی که یک ملک را می‌خرید به قصد اینکه گران‌تر بفروشید، شما به آن دارایی به دید سود سرمایه محور نگاه می‌کنید. اما زمانی که یک ملک را خریداری می‌کنید و به دنبال درآمد اجاره آن هستید شما به دنبال سود نقدی حاصل از آن دارایی می‌باشید. بنابراین صرف اینکه یک دارایی سود سرمایه محور یا نقدی محور است بستگی به نگاه شما دارد.
در بازار های سرمایه گذاری در صورتی که بتوانید دارایی خود را تبدیل به دارایی سود نقدی محور کنید، می‌توانید جریان نقدی برای خود ایجاد نمایید. همچنین بر حسب گذر زمان سود سرمایه نیز ایجاد می‌شود؛ در واقع سود سرمایه (رشد ارزش دارایی) برحسب تورم یا بر اثر ارزش آفرینی شکل می‌گیرد. زمانی که شما یک دارایی را به دید سود نقدی سرمایه گذاری می‌کنید و جریان درآمد ایجاد می‌کنید، این کار منجر به رشد سرمایه شما می‌شود.
برای مثال شما می‌توانید طلا را خریداری و نگهداری کنید تا رشد ارزش ایجاد شود. با این کار سود سرمایه ایجاد کرده‌اید. اما شما می‌توانید همین طلا را نیز خریداری کنید و با یک طلافروش مشارکت کنید و این طلا را در جریان ساخت، فروش و تولید می‌اندازد و درآمدی نیز به صورت ماهانه از این محل برای شما ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید به جای خرید طلا به صورت فیزیکی، سرمایه گذاری در کارخانه طلا انجام دهید. با این کار از محل ااستخراج، فروش و صادراتش نیز منتفع می‌شوید. و یک جریان درآمد سود سهام را سالانه برای خودتان ایجاد می‌کنید.

 

سایر بازارهای سرمایه گذاری

• بازار سهام به عنوان محلی که تجارت ها، کسب و کار ها و کارخانه‌ها معامله می‌شوند یک بازار سرمایه‌ گذاری
خیلی جذاب می‌باشد.
• بازار ارزهای دیجیتال که از سال 2009 به وجود آمدند و هویت مشخصی پیدا کردند به عنوان یک بازار سرمایه گذاری قلمداد می‌شود.
• بازار فارکس به عنوان بازار جهانی یک گزینه سرمایه گذاری می‌تواند باشد.
• زمین و آپارتمان به عنوان یک بازار سرمایه گذاری محسوب می‌شود که صندوق های مسکن و شرکت های سرمایه گذاری در ساختمان هم جزو این بازار هستند.
• بازارخودرو نیز به عنوان بازار سرمایه گذاری در کشور ما قلمداد می‌شود.

شناخت نسبت به تمامی بازارها ی سرمایه گذاری کار بسیار شایسته و پسندیده است و هدف از آموزش نه صرفا سرمایه گذاری کردن، بلکه شناخت نسبت به بازارهای سرمایه گذاری می‌باشد. برای مثال: شخصی که در بازار بورس، ارزهای دیجیتال و سایر بازار های سرمایه گذاری آموزش می‌بیند نه صرف اینکه می‌خواهد سرمایه گذاری کند بلکه می‌خواهد شناخت، دانش و آگاهی خود را نسبت به این بازارها افزایش دهد تا به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری آن ها را مورد ارزیابی قرار داده و بهترین انتخاب را در زمان مناسب داشته باشد. زمانی که شما نسبت به اکثر بازارهای سرمایه گذاری اشراف و اطلاعات کامل و جامع دارید، می‌توانید گزینه های مدنظرتان را انتخاب کنید و بازار مشخص خودتان را داشته باشید. برای مثال بعضی افراد در بازار طلا، خرید طلا را به صورت فیزیکی انجام می‌دادند اما با گذر زمان که صندوق های طلا به بازارهای بورس آمدند، خرید و فروش در بستر صندوق های طلا صورت می‌گیرد.
• نحوه نگهداری راحت‌تر آن
• امنیت سرمایه گذاری آن
• کارمزد پایین‌تر
• سهولت معاملاتی
• خرید و فروش به مبلغ دلخواه

 

سرمایه گذاری در کارخانه طلا:

یک گزینه سرمایه گذاری دیگر در بازار طلا، خرید کارخانه طلا در بازار بورس می‌باشد که اخیرا با نماد فزر در بورس تهران قابل معامله است. بعضی افراد سرمایه گذاری کردن روی نماد فزر را جذاب‌تر می‌دانند به این دلیل که علاوه بر کسب سود سرمایه از طریق رشد قیمتی طلا، سود عملیاتی ناشی از عملیات استخراج طلا از معدن و خرید و فروش آن را نیز نصیب سهامداران می‌کند. در حال حاضر اگر در هر برهه زمانی یک تا پنج ساله بررسی کنید مشاهده می‌کنید بازدهی فزر از سکه و از طلای آب شده به صورت فیزیکی بالاتر بوده و از صندوق های طلا نیز بهتر بوده است چرا که گردش و درآمد سود سهام سالانه ایجاد می‌کند.

هدف از نگاه سود نقدی محور در امر سرمایه گذاری با خرید دارایی سود نقدی محور، مبلغی که افراد جهت سرمایه گذاری تخصیص می‌دهند را بعد از 2 الی 5 سال در قالب درآمد سود سهام یا جریانات نقدی حاصل از آن دارایی برداشت می‌کنند. و مالک یک دارایی رایگان می‌شوند.
این شالوده و چکیده سیستم معامالتی FIS در بازارهای مالی است. برای مثال بعضی از افراد با خرید نماد فزر با ارزش بازار 6 هزار میلیارد تومانی بعد از گذشت 3 سال قریب به همین میزان سود سهام دریافت کردند و در حال حاضر مالک شرکت فرآوری طلا با ارزش بازار 15 هزار میلیاردی هستند که می‌تواند سالی 3 هزار میلیارد سود بسازد. به طور مثال اگر کسی در 3 سال گذشته کارخانه فزر را 1 میلیارد تومان خریده باشد، در عرض سه سال 1 میلیارد تومان سود نقدی دریافت کرده است و کل سرمایه‌اش نیز در حال حاضر 3 میلیارد تومان می‌باشد. و برای سال 1403 نیز تقریبا 500 میلیون تومان می‌تواند درآمد سود سهام داشته باشد و این امر موجب ایجاد درآمد غیرفعال برای سرمایه گذار شده است، به این معنی که نیازی به کار کردن و فعالیت تجاری خاصی وجود ندارد و فقط رصد کردن آن سرمایه گذاری و آن کارخانه و عملکردش مورد توجه این سرمایه گذار می‌باشد و یک طبقه به عنوان درآمد غیر فعال ناشی از سرمایه گذاری در کارخانه طلا در صورت عملکرد مالی خودش ایجاد کرده و این کاریست که در واقع ثروتمندان در زمینه مالی موفقیت قلمداد می‌کنند.
عزیزانی که افتخار داشتیم از سال 99 در دوره مسیر ثروت ساز خدمتشان بودیم، این توانایی، مهارت و تسلط را دارند که مطابق آموزش ها عمل کنند و متناسب با مطلوبیت خودشان به صورت فیزیکی یا به صورت صندوق بخرند یا در کارخانه طلا سرمایه گذاری کنند و از نوسانات این بازار نیز بهره‌مند شوند.

بنابراین اشراف شما نسبت به سرمایه گذاری در طلا بسیار مهم است. آشنایی عمیق با تمامی ابزار های موجود در بازار طلا
به افرادی که قصد سرمایه گذاری در این فلز گران‌بها را دارند کمک بسیار شایانی خواهد کرد.
یکی دیگر از بستر های معاملات طلا، اتاق های معاملاتی طلا و وسایت های خرید و فروش طلا هستند که بسیار پرریسک
می‌باشند و توصیه نمی‌شود. بنابراین دانش و آگاهی و تجربه خود را بالا ببرید و متناسب با روحیات خود بهترین انتخاب را
داشته باشید. دانستن این نکته حائز اهمیت است که لزوما بهترین گزینه برای شما ممکن است بهترین بازدهی را فراهم نکند.

 

برای سرمایه گذاری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مرحله ی اول: شناخت نسبت به تمام بازارها
مرحله ی دوم: شناخت نسبت به بازار هدف به صورت عمیق و وسیع
مرحله ی سوم: مشخص کردن تکلیف خود (به دنبال چه هستید برای همان تلاش کنید و آن را به دست آورید)

 

بازار فارکس و کریپتو

سرمایه گذاری در بازار های فارکس و کریپتو به دلیل ریسک بالایی که دارند توصیه نمی‌شود. چنانچه قصد سرمایه گذاری یا فعالیت در این بازار ها را دارید حتما قبل از ورود به این بازار ها آموزش دیده باشید و با مبلغ بسیار کم شروع به فعالیت کنید.

 

چگونه به تمام بازارهای مالی اشراف خوبی داشته باشید؟

باید تک‌تک بازارهای مالی را بشناسید و مقداری اقتصاد کلان را مطالعه کنید تا به صورت کلی به تمام بازارهای مالی اشراف
خوبی داشته باشید، با این کار شما متوجه می‌شوید که:
– هر بازار در کدام چرخه ی اقتصاد است؟
– کدام بازار مرحله اول رشد را تجربه می‌کند؟
– کدام بازار تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و موازی با گذر زمان به صورت دومینو وار چه تاثیری روی یکدیگر دارند؟
در واقع با تسلط بین بازار ها نه تنها در هر بازاری که بنابر سلیقه، روحیات، شرایط، اخالاقیات و انتظارتان می‌توانید
سرمایه گذاری کنید بلکه متوجه شوید که در حال حاضر کدام بازار جذابیت بالاتری را دارد.

 

اولین هدف در بحث یادگیری بازار ها و شناخت بازار ها

ابتدا اشراف کامل پیدا کنید ،صرفا به دید سرمایه گذاری و کسب بازدهی نباید وارد بازار شوید و هدف اول شما از یادگیری و آشنا شدن با یک بازار، صرفا مباحث آموزشی باشد. مبلغ کمی را جهت یادگیری در بازار های مالی و تکمیل مباحث آموزشی خود اختصاص دهید. (این یکی از محاسن یک سری از بازارهاست). به طور مثال در بازار ملک و زمین شما نیاز به سرمایه زیادی برای ورود و کسب تجربه دارید. ولی در سایر بازار های موازی نظیر بورس، طلا، نقره و… می‌توانید با سرمایه اندک کسب تجربه نمایید.

 

تقسیم بندی بازار ها از نظر میزان سرمایه گذاری

بازارها به صورت کلی به 2 دسته بازارهای بزرگ و کوچک تقسیم می‌شوند. باید توجه نمود که اگر با یک سرمایه کم می‌توان وارد یک بازار سرمایه گذاری مشخصی شد، به این معنی نیست که سایز آن بازار کوچک است. برای مثال: شما در بازار ارز و طلا می‌توانید با سرمایه کوچک وارد شوید اما لزوما در بازار خودرو، ملک، زمین نمی‌توانید این کار را انجام دهید. بنابراین هدف اول خود را آموزش و شناخت کامل بگذارید و بدانید مبلغی را که جهت سرمایه گذاری برای یک بازار تخصیص داده‌اید، برای تکمیل مباحث آموزشی شما می‌باشد. به عنوان مثال زمانی که با بازار بورس آشنا شدید می‌توانید یک مبلغ کوچک از 500 هزار تومان به بالا، جهت آزمودن سیستم معامالتی اختصاص دهید. تمام توصیه به خرید و فروش ها را طبق سیستم معاملاتی عملی کنید نه به این دلیل که به سود یا ضرر ختم شود بلکه به خاطر اشراف کامل، کسب تجربه و مهارت با هزینه بسیار کم و یادگیری کامل سیستم معاملاتی. تا زمانی که به صورت کامل نسبت به بازاری اشراف ندارید، مسلط نشدید و مهارت کافی کسب نکرده‌اید، مبلغ سرمایه گذاری سنگین در آن بازار را انجام ندهید. این بحث درخصوص بازارهایی‌ست که شما با سرمایه کوچک نیز می‌توانید وارد این بازار شوید.

در اقتصاد کلان، دلار ژنرال اقتصاد دنیاست

سال 1971 نیکسون به عنوان رییس‌جمهور وقت آمریکا یک‌شبه تصمیمی اتخاذ نمود. او اعلام کرد از امشب طلا پشتوانه دلار نمی‌باشد و از این پس، اقتصاد آمریکا پشتوانه دلار می‌باشد. جالب است وقتی در مطالعات تاریخی ریز می‌شوید متوجه می‌شوید از سال 1930 تا 1950 آمریکا همین کار را به صورت عملی انجام داده است یعنی دلاری را که آن زمان چاپ و به تمام کشورها منتقل می‌کرد و در ازای آن خدمات و کالاهایشان را دریافت می‌نمود، به پشتوانه طلا نبود و ثباتی که در تاریخچه علم زیبای اقتصاد (که هر یک انس جهانی طلا برابر با 30 دلار بوده) را برهم زده است.

 

ارزش دلار

در اکثر کشورهای دنیا بیشترین ارزی که شما پیدا می‌کنید دلار است. قیمت همه چیز در بازارهای جهانی با دلار مشخص می‌شود. دلار در بازار جهانی می‌تواند ضعیف یا قوی شود. زمانی که دلار در بازار جهانی قوی شود ارزها، کالاها و همه‌چیز نسبت به دلار تضعیف می‌شوند و عکس آن نیز صادق است. رشد قیمت انس جهانی طلا دقیقا نوید بی‌ارزش شدن یا کاهش ارزش دلار در بازار جهانی را می‌دهد. زمانی که به تاریخ نگاه می‌کنیم، انس جهانی طلا از 30 دلار به 2.430 دلار رسیده و امروز رشد 2.400 دلاری انس جهانی طلا (هر یک انس معادل 31 گرم طلا)، نوید بی‌ارزش شدن دلار در طول گذر زمان را به ما می‌دهد.

 
دلار، پیش‌ران اقتصاد تمام کشورها

ارزش ارز هر کشوری نسبت به دلار سنجیده می‌شود. برای مثال:
• در انگلستان تغییرات پوند به دلار مهم است.
• در اتحادیه اروپا (مهم ترین کشور آلمان است) یورو به دلار مهم است.
• در ژاپن ین به دلار، دلار نیوزلند به دلار، دلار استرالیا به دلار، فرانک سوئیس به دلار و تمام کشورها نسبت به دلار ابتدا قیاس می‌شوند.
ارزش هر ارزی زمانی مشخص می‌شود که با ارز دیگری قیاس شود.

سرمایه گذاری روی طلا می‌تواند 2 تورم را پوشش دهد:
در هر کجای دنیا باشید اگر دلار بخرید و دلار ارز قوی‌تری نسبت به ارز شما باشد، در این حالت شما تورم خودتان را نسبت به آمریکا پوشش دادید. به عنوان مثال: زمانی که شما در ایران روی ارز دلار سرمایه گذاری می‌کنید و دلار گران می‌شود، صرفا تورم ایران نسبت به آمریکا را پوشش می‌دهید اما زمانی که به جای دلار، طلا را انتخاب می‌کنید، شما تورم ایران و آمریکا را هم‌زمان پوشش می‌دهید. بنابراین زمانی که می‌خواهید به کلیت اقتصاد یک دید داشته باشید باید در نظر بگیرید ژنرال اقتصاد تمام دنیا دلار است. ولی خود دلار دائما در حال تضعیف و کاهش ارزش است. دلار به عنوان پیشرو وقتی در حال کاهش ارزش است تمام ارزها، پوند، یورو، فرانک، دلار کانادا، دلار استرالیا و تمام ارزها در حال کاهش و تضعیف هستند.

 

سرمایه گذاری روی ارز

در این مقاله آموزشی شما به این نتیجه می‌رسید که هیچ ارزی برای سرمایه گذاری مناسب نیست چراکه هر روز چه به صورت فیزیکی و چه به صورت الکترونیکی در نظام بانکداری جدید درحال چاپ هستند و هر روزه، ارزش آن ها درحال کاهش است. در هرکجای کره زمین حضور داشته باشیم و روی طلا سرمایه گذاری کنیم، قدرت خریدمان را نسبت به تورم حفظ کرده‌ایم. سرمایه گذاری روی طلا نمی‌تواند سود اقتصادی فراهم کند و صرفا قدرت خرید را حفظ می‌کند اما به مراتب بهتر از سرمایه گذاری روی هر ارزی می‌باشد. اگر شما تحلیل بازار جهانی را دقیق انجام دهید و تشخیص دهید که دلار قوی‌تر از پوند، پوند قوی‌تر از یورو، یورو قوی‌تر از دلار کانادا است به ترتیب می‌توانید سرمایه گذاری روی این ارزها را انجام دهید اما صرفا بهترین سرمایه گذاری را انجام نداده‌اید. اگر به جای سرمایه گذاری در ارزها، طلا را به عنوان گزینه سرمایه گذاری انتخاب کنید، قدرت خریدتان حفظ می‌گردد.

 

کشف کنید چه چیزهایی از طلا طلا‌تر هستند

یک تئوری در خصوص قیمت گذاری کالاهای با ارزش وجود دارد:
قیمت تمام کالاهایی که ارزشمند هستند و قرار است ارزش‌شان دائمی باشد، براساس طلا ارزش گذاری می‌شود نه دلار
و هرکسی این دارایی ها را برحسب دلار ارزش گذاری کند، کاملا خطا می‌کند و دانش اقتصاد‌ی‌اش در سطح پایینی قرار دارد. به عنوان مثال: درحال حاضر قیمت موبایل اپل 1.200 دلار است. قیمت آن در آینده 1.200 دلار باقی نمی‌ماند کما اینکه
اگر به گذشته نگاه کنید قیمت بهترین موبایل اپل 800 دلار بوده سپس 1.000 دلار و در حال حاضر 1.200 دلار است. در
آینده نیز ورژن های جدید آن به 1.400 دلار سپس 1.600 دلار و به 2.000 دلار هم می‌رسد. چرا؟ به این دلیل که خود دلار نیز درحال کاهش ارزش است. محاسبه قیمت ملک براساس دلار کاملا اشتباه و بیهوده است کما اینکه یک سری از اقتصاددان ها اعتقاد داشتند که قیمت  هر متر خانه (مترمربع) در کشور ما به صورت میانگین در تهران 1.000 دلار است سپس به 1.100 دلار و 1.200 دلار رسیده است. وانتظار دارند در آینده نیز به 3.000 و 4.000 هزار دلار می‌رسد. البته نه لزوما به خاطر تورم در کشورمان بلکه به خاطر تورم کشور آمریکا.
جالب است بدانید قیمت تمام کالاها در طول تاریخ که براساس دلار ارزش‌گذاری شده، دائما درحال افزایش است. قیمت انس جهانی طلا 30 دلار بوده و درحال حاضر 2.400 دلار است. بنابراین قیمت کالاهای اساسی براساس طلا ارزش‌گذاری می‌شود نه دلار. اگر براساس دلار ارزش‌گذاری کنیم باید دائما مبلغ دلار بالاتری را جهت تحصیل آن برحسب گذر زمان پرداخت کنیم.
کسی می‌تواند بهترین انتخاب و موفقیت اقتصادی با بینش ارزش‌گذاری بر مبنای طلا را داشته باشد که:
• تشخیص دهد چه چیزی از طلا، طلاتر است؟
• چه ملکی پتانسیل رشد قیمتی بالاتری نسبت به وزن طلا دارد؟
• چه زمینی آینده بالاتری نسبت به رشد طلا دارد؟

افراد ثروتمند با توجه به ثروت کلانی که دارند نمی‌توانند در مقیاس سنگین سرمایه گذاری خود را بر روی طلا انجام دهند. به عنوان مثال: یک سرمایه گذار با سرمایه 500 میلیارد تومانی نمی‌تواند پول خود را در بازار طلا ببرد چون بحث نگهداری از آن به صورت فیزیکی حائز اهمیت می‌باشد. کسی به اصول و درجه‌ای از موفقیت در زندگی رسیده که هدف اصلی در زندگی را افزایش کیفیت و خدمت‌رسانی به بشر می‌داند. بنابراین منابع مالی در اختیار خود را در جهتی سوق دهید که بتواند:
• افزایش رفاه ایجاد کند.
• افزایش کیفیت ایجاد کند.
• یکی از نیازهای انسان را برطرف کند.

بنابراین منابع سنگین مالی در کسب و کارها و تولید ارزش را ایجاد می‌کند. وقتی در طول تاریخ رصد کنید، می‌بینید کسانی که در امر تولید و فروش کار کرده‌اند از سایر سرمایه گذاران موفق‌تر بوده‌اند و سرمایه آن ها رشد زیادی تجربه کرده است. و همچنین کسانی که کسب و کارخود را در بازار بورس آوردند و قسمتی از آن را با مردم شریک کرده‌اند بازدهی بالاتری نسبت به سایر سرمایه گذاران کسب کرده‌اند. به چه دلیل؟ زیرا یک تولید کننده، زمین و ساختمان دارد. زمانی که تورم در بازار جهانی به وجود می‌آید (کاهش دلار در سطح جهانی و افزایش قیمت طلا صورت می‌گیرد)، زمین و ساختمان آن نیز افزایش قیمت را تجربه می‌کند و با توجه به اینکه قیمت‌گذاری این زمین و ساختمان ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی براساس طلا می‌باشد، رشد قیمتی تجربه می‌کند.
بنابراین شما یک افزایش ارزش بازار در این کسب و کار اعم از بورسی و غیر بورسی می‌بینید چون در بازار بورس درحال معامله هستند ولی اگر در بازار غیر بورس نیز باشند و شما پیشنهاد خریدی به فروشنده و مالک آن کسب و کار دهید دائما با توجه به رشد فروش و تولیدش پیشنهادهای بالاتری جهت فروش کسب و کارش به شما خواهد داد.

زمانی که یک کسب و کار در امر تولید و فروش زحمت می‌کشد، ارزش دارایی‌ای که ایجاد کرده، رشد بالاتر و ارزش بیشتری
دارد. به عنوان مثال: اگر 2 زمین در کنار هم باشند یکی بلااستفاده باشد و دومی کارخانه‌ای را تاسیس و تولید و فروش
را ایجاد کند قطعا قیمت زمین دوم از زمین اول بالاتر است. بنابراین رشد زمینی که در آن کارخانه تاسیس شده بالاتر از
زمین بلااستفاده می‌باشد. همچنین ارزشمند بودن دارایی هایی که به تبع ارزش‌آفرینی ارزشمندتر شده‌اند، رشد سومی
هم در بازار های مالی اعم از بورسی و غیر بورسی به خاطر سودسازی و ارزش‌آفرینی، تولید وفروش، ایجاد نیاز مردم
و مصرف کردن توسط مردم به وجود می‌آید. بنابراین دقت داشته باشید چیزی از طلا، طلاتر است که ارزش‌آفرینی
ایجادکند و چیزی بیشترین ارزش را ایجاد می‌کند که تولید و فروش داشته باشد.

هر کالایی که بتواند ارزشی جاد کند رشدش از طلا بالاتر است. این اتفاق در خصوص تمام کالاها رخ می‌دهد. در نتیجه تمام
خروجی کالا و خدمات بیزنس هایی که در امر تولید و فروش و مصرف تلاش می‌کنند، قیمت همان کالا هم براساس طلا ارزش‌گذاری می‌شود. برای مثال: در کشور خودمان فولاد مبارکه یکی از بهترین شرکت هایی‌ست که در زنجیره ارزش فولاد، مالک اکثر شرکت‌های فولادی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می‌باشد. از سنگ آهن گرفته تا کنتسانتره، گندله، آهن اسفنجی، فولاد و محصولات فولادی که تماما یا سرمایه گذاری کرده یا مستقیما خودش تاسیس کرده است. اگر یک بازه ده ساله را ملاحظه کنید متوجه می‌شوید با تمام مشکالت تولیدی که وجود داشته، توانسته رشد تولید، فروش و رشد سودسازی را به ارمغان آورد. بنابراین بازدهی‌ای که فولاد مبارکه در طی این سالها داشته است، هیچ سکه، طلا و ارزی نتوانسته این بازدهی را به ارمغان آورد.

کسی سود اقتصادی کسب می‌کند که بازدهی بالاتر از طلا را به دست آورد. در گزینه‌های سرمایه گذاری‌تان دنبال چیزهایی
باشید که از طلا، طلاتر است. اگر شما بتوانید سرمایه گذاری‌ای را پیدا کنید که بازدهی بالاتری نسبت به طلا داشته باشد شما
به معنای واقعی سود اقتصادی کرده‌اید. زمانی که می‌خواهید وارد این بازار شوید یعنی شناسایی چه کسب و کاری که محصولش از طلا، طلاتر است و خودش از طلا، طلاتر است باید خودتان را برای آموزش حداقل 100 ساعت، در بازه زمانی 6 ماه تا یک سال آماده کنید.

منابع:

دوره مسیر ثروت ساز دکتر بردیا خسروانی
دوره مستر FIS دکتر بردیا خسروانی