تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی

فهرست مطالب

پادکست آموزشی تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

تجزیه و تحلیل بازار سهام می تواند به سرمایه گذاران، معامله گران و مدیران ثروت کمک کند تا تصمیمات سرمایه گذاری آگاهانه تری بگیرند. تحلیل های بنیادی و تکنیکال دو روش متفاوت برای تحلیل بازار هستند و سرمایه گذاران اغلب از این روش ها برای تحقیق و پیش بینی قیمت سهام استفاده می کنند. یادگیری در مورد این دو نوع تحلیل بازار می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات سرمایه گذاری آگاهانه تری داشته باشید و روندهای بازار را بهتر ارزیابی کنید.
در این مقاله به بررسی تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی می پردازیم، تفاوت های بین این دو اصطلاح را بیان می کنیم، مزایای هر یک را فهرست می کنیم و نکاتی را برای استفاده از این تحلیل ها برای تصمیمات سرمایه گذاری ارائه می دهیم. 

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی که به آن تحلیل فاندامنتال هم گفته می شود روشی می باشد که از طریق آن به بررسی و ارزیابی ذاتی یک سهم یا اوراق بهادار مرتبط با آن شرکت یا صنعت می باشد.
بنابراین تحلیل بنیادی بررسی متغییر های بنیادی یک موضوعی می باشد که قصد دارین در خصوص آن موضوع تصمیم مالی بگیریم این متغییر ها در حوزه های مختلف خرید و فروش مثل سهام، ساختمان، ماشین، زمین و … متفاوت می باشد. موردی که بسیار حائز اهمیت می باشد پیدا کردن کدام متغییر بنیادی حائز اهیمت است و یا ترتیب متغییر های بنیادی که بایستی به عنوان یک چک لیست، بررسی شود و سپس تصمیم نهایی گرفته شود بسیار حائز اهمیت است. تحلیلگران بنیادی برای انجاج تحلیل های خود از طیف وسیعی از اطلاعات استفاده می کنند که از جمله این اطلاعات می توان به موارد صورت های مالی و نسبت های مالی اشاره کرد.

مزایای تحلیل بنیادی

در اینجا برخی از مزایای اصلی که تحلیل بنیادی به سرمایه گذاران ارائه می دهد آورده شده است:

  • از رویکرد جامع تری استفاده می کند: تحلیل بنیادی به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا یک شرکت، سهام آن و رابطه آن با اقتصاد را به روشی عمیق تر ارزیابی کنند زیرا از داده های تاریخی مختلفی استفاده می کند.
  • اطلاعات بیشتری را در نظر می گیرد. این نوع تحلیل همچنین طیف وسیع تری از اطلاعات را که ممکن است به قیمت سهام مرتبط باشد، مانند وضعیت اقتصاد در نظر می گیرد.
  • می تواند روندهای بلند مدت را پیش بینی کند. تجزیه و تحلیل بنیادی همچنین به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا روندهای بلندمدت را راحت تر پیش بینی کنند و به آنها امکان می دهد شرکت هایی را پیدا کنند که پتانسیل رشد خوب و محصولات یا خدمات سودآور دارند.
تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها و شناسایی فرصت‌های معاملاتی با تجزیه و تحلیل روندهای آماری جمع‌آوری‌شده از فعالیت‌های معاملاتی، مانند حرکت قیمت و حجم، استفاده می‌شود. برخلاف تحلیل بنیادی، که تلاش می‌کند ارزش یک اوراق بهادار را بر اساس نتایج تجاری مانند فروش و درآمد ارزیابی کند، تحلیل تکنیکال بر مطالعه قیمت و حجم تمرکز دارد.
هر نمادی که در واقع مورد معامله قرار می گیرد یک روند قیمت در گذشته داشته است بررسی روند قیمتی یک نماد در گذشته به اصطلاح تحلیل تکنیکال نامیده می شود. که یک سری ابزارها و اندیکاتورها دارد که از طریق این ابزارها نقاط مهم را در جهت ورود یا خروج بازار بر حسب رفتاری که در گذشته انجام داده است تشخیص می دهند. که در پی این می باشند که بهترین نکته خرید و فروش را پیدا کنند. اما چیزی که روشن است این است که ابتدا تحلیل بنیادی صورت می گیرد یعنی اگر بخواهیم معامله ای را انجام بدهیم یا تصمیم اقتصادی انجام دهیم ایتدا از منظر تحلیل بنیادی بررسی می کنیم در واقع ابتدای هر فرآیند تصمیم گیری، بررسی تحلیل بنیادی اون موضوع می باشد.

 

همچنین بخوانید: آموزش تحلیل بنیادی 

مزایای تحلیل تکنیکال

در اینجا برخی از مزایای مرتبط با تحلیل تکنیکال آورده شده است:

  • امکان ارزیابی سریعتر را فراهم می کند. تجزیه و تحلیل تکنیال می تواند روش مفیدتری برای سرمایه گذارانی باشد که می خواهند سهام را به سرعت ارزیابی کنند زیرا بسیاری از ابزارهای مرتبط با آن امکان نتایج فوری تجزیه و تحلیل سهام را فراهم می کنند.
  • امکان تصمیم گیری سریعتر را فراهم می کند. از آنجایی که تحلیل تکنیکال می‌تواند ارزیابی فوری سهام را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر کند، همچنین می‌تواند آنها را قادر سازد تا بسیاری از بازارها را به طور همزمان ارزیابی کنند و تصمیمات آگاهانه‌تری را سریع‌تر اتخاذ کنند.
  • عوامل اضافی را ارزیابی می کند. این نوع تحلیل همچنین تعدادی از عوامل دیگر را ارزیابی می‌کند که تحلیل‌های دیگر انجام نمی‌دهند، از جمله روان‌شناسی بازار، احساسات و عرضه و تقاضا، که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد بر اساس داده‌های فعلی تصمیم بگیرند.
تحلیل تکنیکال چیست؟
تفاوت کلیدی بین تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال
ویژگی تحلیل بنیادی تحلیل تکنیکال
مفهوم زمان سرمایه گذاری بلند مدت کوتاه مدت تا بلند مدت
هدف از تحلیل تعیین ارزش ذاتی یک اوراق بهادار شناسایی فرصت های معاملاتی
نحوه تصمیم گیری با بررسی عوامل اقتصادی و مالی شرکت با مطالعه الگوهای قیمت و حجم در داده های گذشته
نوع داده ها در تحلیل صورت های مالی، اخبار شرکت، داده های اقتصادی نمودارهای قیمت، حجم معاملات، شاخص های فنی
نوع ترید سرمایه گذاری معامله گری

چگونه می توانم تحلیل بنیادی را یاد بگیرم؟
یادگیری تحلیل بنیادی می تواند به شما کمک کند تا سرمایه‌گذاری‌های آگاهانه‌تری انجام دهید و پتانسیل بازده بلندمدت خود را افزایش دهید. روش های مختلفی برای یادگیری تحلیل بنیادی وجود دارد. اولین قدم یادگیری اصول سرمایه گذاری، سهام، بازار و امور مالی است. همه این موارد را می توان از طریق دوره جامع بنیادی بورس ایران آموزش ببینید.

نظرات

Comments are closed